Δυο επερωτήσεις, για τις ιδιωτικοποιήσεις των ΕΛ.ΠΕ, αλλά και των ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ κατέθεσαν οι βουλευτές της Λαϊκής Ενότητας.
Οι βουλευτές της ΛΑ.Ε. ενημερώνουν ότι κατά τη διάρκεια των διερευνητικών εντολών, η Βουλή δεν έχει κλείσει.
Στo πλαίσιo της λειτουργίας της Βουλής, η Κ.Ο. της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ κατέθεσε την ακόλουθη ερώτηση ...
σχετικά με τη διάλυση και το ξεπούλημα της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Το 3ο Μνημόνιο διαλύει και ξεπουλάει την Δημόσια ΔΕΗ και τον ΑΔΜΗΕ
Είναι γνωστές οι επιπτώσεις από την εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών στην ενέργεια οι οποίες εκτός από ότι εκτόξευσαν το κόστος ενέργειας για τους καταναλωτές προκάλεσαν προβλήματα και στην ίδια την ΔΕΗ με συνέπεια να έχει τεράστια προβλήματα βιωσιμότητας ενώ παράλληλα οι ιδιώτες μεγαλοπαραγωγοί ενέργειας πλούτισαν και πλουτίζουν στηριζόμενοι σε νομοθετημένες επιδοτήσεις.
Ο ενεργειακός τομέας δεν έλλειψε ποτέ από τη λεγόμενη «λίστα με τα προαπαιτούμενα» των δανειστών με απαιτήσεις για μεγαλύτερη απορρύθμιση, εφαρμογή ακόμα πιο νεοφιλελεύθερων πολιτικών και πλήρη απουσία του δημόσιου ελέγχου των ενεργειακών εταιρειών και του ενεργειακού σχεδιασμού. Το νέο μνημόνιο παραδίδει βορά όλο τον ενεργειακό χώρο, στο όνομα του τρίτου ενεργειακού πακέτου και της νεοφιλελεύθερα σχεδιαζόμενης ενεργειακής ένωσης της ΕΕ, στα ιδιωτικά ενεργειακά συμφέροντα, γεγονός που ως πρώτη συνέπεια θα έχει να εκτοξευθούν ακόμα παραπάνω οι τιμές της ενέργειας για την οικονομία και τους καταναλωτές.
Το νέο τρίτο μνημόνιο επιφέρει βαρύτατο πλήγμα στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) αλλά και στον Δημόσιο ΑΔΜΗΕ, το οποίο ισοδυναμεί με χαριστική βολή, αν όχι και το άδοξο τέλος του ενεργειακού γίγαντα της χώρας, που ήταν και ο κινητήριος μοχλός της όποιας ανάπτυξης.
Το 3ο Μνημόνιο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ΑΔΜΗΕ, εκτός εάν προβλεφθεί εναλλακτικό σύστημα με ισοδύναμο αποτέλεσμα όσον αφορά τον ανταγωνισμό, την ενίσχυση της οικονομικής και επιχειρησιακής ανεξαρτησίας της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας (ΡΑΕ), την αναθεώρηση των τιμολόγιων της ΔΕΗ, το μόνιμο σύστημα πληρωμών διαθεσιμότητας ισχύος, την τροποποίηση των κανόνων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για να αποφευχθεί κάθε μονάδα να λειτουργεί κάτω από το μεταβλητό κόστος. Όλα αυτά θα έχουν συνέπεια την αύξηση του κόστους για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα η ΔΕΗ χάνει δια νόμου άμεσα το 25% των πελατών και πάνω από το 50% μέχρι το 2020 καθώς το νέο μνημόνιο συγκεκριμένα να προβλέπει ότι από το 2020 και μετά κανένας προμηθευτής ηλεκτρισμού δεν θα πρέπει να κατέχει μερίδιο πάνω από 50%, που στην ουσία αποτελεί «φωτογραφική απαίτηση» για τη ΔΕΗ, που σήμερα ελέγχει περίπου το 98% της αγοράς λιανικής. Συνεπώς, η συμφωνία αυτή που φέρνει η κυβέρνηση οδηγεί τον όμιλο ΔΕΗ σε χρεοκοπία καθώς μειώνοντας τα επίπεδα του τζίρου της κάτω του 50% και αν σε αυτό συνυπολογιστούν και οι σημερινοί απλήρωτοι λογαριασμοί που ξεπερνούν τα 2δις €, δημιουργείται μια κατάσταση μη αναστρέψιμης επιχειρηματικής ασφυξίας.
Επιπλέον υποχρεώνεται από τον Οκτώβριο να πουλά σε τιμές κόστους μέσω ΝΟΜΕ, σε ιδιώτες μεταπράτες σημαντικό μέρος της φτηνής της ηλεκτρικής παραγωγής( που προέρχεται από λιγνίτη και υδροηλεκτρικά φράγματα τις πιο φθηνές πηγές καυσίμου). Οι ιδιώτες μεταπράτες θα μεταπωλούν την ενέργεια αυτή σε τιμές ανταγωνιστικές προς τα τιμολόγια της ΔΕΗ με συνέπεια οι μεταπράτες να απολαμβάνουν το κέρδος από την πώληση χωρίς να χρειάζεται να χρειάζεται να επωμιστούν το κόστος του ρίσκου το οποίο θα το επωμίζεται η ΔΕΗ. Δηλαδή τα κέρδη από τη λιανική θα διανεμηθούν στους «νέους παίκτες» της αγοράς λιανικής, δηλαδή, στη διαπλεκόμενη χρηματοοικονομική ολιγαρχία και τους γνωστούς κρατικοδίαιτους ιδιώτες παραγωγούς που θα επεκτείνουν τις δραστηριότητες στη λιανική αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας. Συμπληρωματικά αναφέρεται ότι αν το μέτρο των δημοπρασιών δεν καταφέρει να βελτιώσει τις συνθήκες ανταγωνισμού στην Ελλάδα, τότε θα «τεθούν σε εφαρμογή άλλα δομικά μέτρα» όπως η πώληση της «μικρής ΔΕΗ».
Επίσης προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ που έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ εντός του 2016.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο το μοντέλο που προκρίνει το μνημόνιο όσο και τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν για άμεση διάσπαση, δημιουργία και πώλησης σε ιδιώτες της "μικρής ΔΕΗ" (30%), καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή στη δραστική συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, στόχος που είχε τεθεί εξαρχής από τους δανειστές προς όφελος της κερδοσκοπικής δράσης ιδιωτών στον συγκεκριμένο κλάδο. Ουσιαστικά με το τρίτο μνημόνιο η ΔΕΗ συρρικνώνεται και παραδίδεται ουσιαστικά και με το χειρότερο δυνατό τρόπο, χειρότερο από τη συνταγή της "μικρής ΔΕΗ", σε ληστρικά ιδιωτικά συμφέροντα.
Σχετικά με τον ΑΔΜΗΕ, το μνημόνιο επιβάλει την ιδιωτικοποίησή του ενώ και οι ίδιοι παραδέχονται δεν αποφέρει κανένα χρηματοοικονομικό όφελος, αλλά είναι πολιτική απόφαση. Η εναλλακτική πρόταση της κυβέρνησης για τη διατήρηση των παγίων του ΑΔΜΗΕ στη ΔΕΗ και τη μεταβίβαση των λειτουργιών του Διαχειριστή Συστήματος σε μια νέα εταιρία με πλειοψηφική συμμετοχή του Δημοσίου είναι και μη λειτουργική και μη βιώσιμη. Δε διασφαλίζει τον έλεγχο του Συστήματος μεταφοράς. Το προηγούμενο σχήμα του ΔΕΣΜΗΕ (51% ΔΕΗ και 49% ΥΠΕΚΑ, το οποίο σταδιακά θα παραχωρούσε τις μετοχές του στους ιδιώτες, με τη σταδιακή πρόοδο της "απελευθέρωσης") δοκιμάστηκε και απέτυχε. Η απελευθέρωση προχώρησε, αλλά η συμμετοχή των ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο δεν έγινε ποτέ, ενώ ο ΔΕΣΜΗΕ αποτέλεσε μια αδύνατη εταιρία, χωρίς ειδικό βάρος στην αγορά και με προβληματική συνεργασία με τη ΔΕΗ. Η κυβέρνηση επαναφέρει ένα αποτυχημένο σχήμα κι επιπλέον δε διευκρινίζει που απέτυχε ο σημερινός ΑΔΜΗΕ ώστε να πρέπει να αλλάξει ο Διαχειριστής. Οι εξελίξεις φυσικά δημιουργούν νέα δεδομένα και δημιουργούνται ερωτήματα και για τους εργαζόμενους.
Έτσι η ΔΕΗ μετατρέπεται σε προβληματική επιχείρηση και είναι αδύνατο να ισχυρίζεται κανείς ότι θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο με αυτές τις συνθήκες.
Με το 3ο Μνημόνιο, αυτές οι στρατηγικής σημασίας υποδομές είτε θα χρεοκοπήσουν είτε θα αναγκαστούν να ξεπουληθούν από μόνες τους.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός :
1. Γιατί η κυβέρνηση αποδέχθηκε το σχέδιο των δανειστών για διάσπαση, απαξίωση και ξεπούλημα ή χρεοκοπία της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ;
2. Πως μπορεί να παραμείνουν ηΔΕΗ και ο ΑΔΜΗΕ βιώσιμες επιχειρήσεις που θα διασφαλίζουν τα συμφέροντα των καταναλωτών και του Ελληνικού λαού υπό τις συνθήκες αυτές;
3. Ποια θα είναι η επιπλέον αύξηση των τιμών Η.Ε. για τους καταναλωτές από την αναθεώρηση των τιμολογίων της ηλεκτρικής ενέργειας;
4. Σε τι ωφελεί η κατάργηση του ΑΔΜΗΕ και η ιδιωτικοποίηση της νέας εταιρείας που τον αντικαθιστά;
5. Που χρησιμεύει η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της ήδη ανεξάρτητης ΡΑΕ;
6. Που χρησιμεύει η πώληση ποσοστού της ΔΕΗ σε ιδιώτες;
7. Τι θα συμβεί στους εργαζόμενους σε αυτές τις επιχειρήσεις ως επακόλουθο όλων αυτών;
Η επερώτηση για ΕΛΠΕ
Οι βουλευτές της Κ.Ο. της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ, Κωνσταντίνος Λαπαβίτσας, Κώστας Δελημήτρος, Ζήσσης Ζάννας, Ηλίας Ιωαννίδης, Θωμάς Κώτσιας, Αθανάσιος Σκούμας και Δημήτρης Στρατούλης, κατέθεσαν την ακόλουθη ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων σχετικά με το σχέδιο ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ):
ΕΡΩΤΗΣΗ και Αίτηση κατάθεσης εγγράφων
Αθήνα, 26 Αυγούστου 2015
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-Οικονομικών
-Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Σχέδιο ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια) ως περιουσιακό στοιχείο που έχει σήμερα στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ
Στα πλαίσια εφαρμογής του Ν. 3985/2011 «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015» και ως συνέχεια του, τέθηκε σε ισχύ ο Ν. 3986/2011 «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», με τον οποίο ιδρύθηκε ένας νέος φορέας διαχείρισης της περιουσίας του Δημοσίου, η εταιρία «Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (στο εξής Ταμείο ή ΤΑΙΠΕΔ), ο οποίος στοχεύει στην απόδοση «επενδυτικής ταυτότητας» και στην «πολεοδομική ωρίμανση» των ακινήτων που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου και τα οποία μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ για να αξιοποιηθούν «αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας» (ν.3986/11 αρ.1 παρ.2). Σύμφωνα μάλιστα με την παράγραφο 7 του άρθρου 2, «ό,τι ιδιωτικοποιείται δε μπορεί να ανά μεταβιβαστεί στο Ελληνικό Δημόσιο με οποιονδήποτε τρόπο»
Σύμφωνα με το νέο μνημόνιο, Ν. 4336/14.06.2015 (ΦΕΚ. τ. Α' 94/2015) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις − Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης, παρ. Γ, 4.4. Ιδιωτικοποίηση, «Για να διαφυλαχθεί η υπό εξέλιξη διαδικασία ιδιωτικοποίησης και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των επενδυτών σε βασικούς διαγωνισμούς υποβολής προσφορών, η Ελληνική Δημοκρατία δεσμεύεται να προχωρήσει με το υπό εξέλιξη πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εγκρίνει το Σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων (Asset Development Plan - ADP) που προβλέπει την ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που υπάγονται στο ΤΑΙΠΕΔ από τις 31.12.2014.
Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει σταδιακά πλήθος δημόσιων περιουσιακών στοιχείων που κατατάσσονται στις παρακάτω κατηγορίες: πάνω από 35 λιμένες, πάνω από 3.000 δημόσια ακίνητα (μεταξύ αυτών το Ελληνικό και ο Αστέρας Βουλιαγμένης, ιαματικές πηγές, κάμπινγκ, Ξενία, κτίρια υπουργείων, δημόσιας διοίκησης κ.λπ.), δεκάδες ακίνητα εξωτερικού, δεκάδες ιστορικά διατηρητέα ή όχι μνημεία, εθνικές οδοί, 40 αερολιμένες, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, φυσικό αέριο (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ κ.λπ.), αμυντική βιομηχανία (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ), πετρέλαιο (ΕΛΠΕ), πλήθος παραλιών-αιγιαλών εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων, ύδρευση (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), εκτάσεις γης (χιλιάδες στρέμματα), υγρότοποι-υδροβιότοποι, σιδηρόδρομοι (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, ΕΕΣΣΤΥ), ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), κερδοφόρες επιχειρήσεις (όπως ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ).
Συγκεκριμένα, με το σχέδιο αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπεται μέχρι τον Νοέμβριο 2015 να αποφασιστεί μοντέλο πώλησης του 35% που ελέγχει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στα Ελληνικά Πετρέλαια, είτε σε στρατηγικό επενδυτή, είτε μέσω επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών.
Ποια είναι όμως η εικόνα του πετρελαϊκού κυκλώματος, που σημειωτέον αντιστοιχεί στο 70% του ενεργειακού μας ισοζυγίου;
Στη διύλιση, τον Όμιλο Λάτση με συμφωνία που υπήρξε στην αρχή της 10ετίας του 2000, που αφορά τη συγχώνευση των ΕΛΠΕ με την Πετρόλα (και για την οποία γίνεται λόγος για σκάνδαλο με ενδείξεις για μίζες), κατόπιν με τη συμφωνία του 2003, ο ίδιος όμιλος μπήκε μετοχικά με περίπου 36%, ενώ από το 2007 οι εταιρείες της οικογένειας Λάτση ελέγχουν σχεδόν το 41% (40,984%) των Ελληνικών Πετρελαίων.
Επίσης την ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, το άλλο διυλιστήριο του Βαρδινογιάννη, που ελέγχει το 20-25% της δυναμικότητας σήμερα, επίσης ιδιωτικό, έχουμε καθοριστικό ιδιωτικό έλεγχο στη διύλιση πετρελαίου, ενώ με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση, του υπόλοιπου 35% των ΕΛΠΕ από ΤΑΙΠΕΔ, θα έχουμε πλέον, καθολικό, 100% έλεγχο από ιδιώτες.
Στην εμπορία, η ΕΚΟ (θυγατρική των ΕΛΠΕ) με σημαντικό περίπου 25% της χονδρικής εμπορίας, όσο ήταν δημόσια τα ΕΛΠΕ, είχε μια σημαντική δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά για συγκράτηση των τιμών. Αυτή σταδιακά χάθηκε. EKO & AVIN (συμφερόντων Βαρδινογιάννη), οι δύο μαζί, μέχρι πρόσφατα ανάμεσα στις 20 περίπου μεγαλύτερες εταιρείες χονδρεμπορίου έλεγχαν πάνω από το 55% της αγοράς. Στη λιανική (βενζινάδικα) η αγορά επίσης είναι πλήρως ιδιωτικοποιημένη.
Επειδή, ο δημόσιος έλεγχος ΕΛΠΕ και ΕΚΟ διασφάλιζε τη συγκράτηση των τιμών πετρελαίου – καυσίμων, καθώς παρατηρείται εκτίναξή τους με τη σταδιακή απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα τους,
Επειδή, η αύξηση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης (κατά 50% περίπου) έχει ως αποτέλεσμα τα φτωχά στρώματα του πληθυσμού, και όχι μόνο, να αδυνατούν να θερμάνουν πλέον ικανοποιητικά την κατοικία τους, έχοντας περιέλθει σε κατάσταση ενεργειακής φτώχειας. Είναι αξιοσημείωτο πως πολλοί από τους συμπολίτες μας καταφεύγουν στη χρήση επικίνδυνων υλικών για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον για να ζεσταθούν (φαινόμενο της αιθαλομίχλης),
Επειδή, το να παραμείνουν στο δημόσιο οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, οι επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας και οι επιχειρήσεις όπως τα ΕΛΠΕ, που κατέχουν την έκτη θέση σε κερδοφορία, σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, δεν είναι ζήτημα ιδεολογικών εμμονών η ιδεοληψιών,
Επειδή, αν προωθηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις των ενεργειακών φορέων θα ολοκληρωθεί ένας κύκλος δωρεάς κερδοφόρων και υγιών επιχειρήσεων,
Επειδή, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση της λαθρεμπορίας στην αγορά καυσίμων,
Επειδή, η μείωση των εισαγωγών και η πολλαπλότητα των προμηθευτών θα άρει την πρόσδεση σε ένα και μόνο άρμα ενεργειακής προμήθειας, αφού αυτό δημιουργεί τεράστιες πολιτικές και εθνικές εξαρτήσεις,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί,
Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, ώστε ένα ζωτικό ζήτημα της χώρας, όπως είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, θα εξασφαλίζουν, πρώτον, την επιβίωση του λαού της στη σημερινή συγκυρία, δεύτερον, τις προϋποθέσεις για έξοδο απ' την κρίση προς όφελος των πολλών κι όχι των ελάχιστων, και τρίτον, την ανόρθωση της οικονομίας και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας σε όφελος του λαού της;
Αιτούμεθα να κατατεθεί στη Βουλή:
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
1 – ΤΑΙΠΕΔ – Σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων – 30 Ιουλίου 2015.
2 – ΤΑΙΠΕΔ – Κρατικές δράσεις σε εκκρεμότητα – 30 Ιουλίου 2015.
Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα παράρτηματα του μνημονίου αναφέρονται στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή, χωρίς ποτέ να φτάσει στα χέρια των βουλευτών, όπως και το δεύτερο παράρτημα το οποίο αφορά τις ρυθμίσεις που πρέπει να προχωρήσει το δημόσιο για τις ιδιωτικοποιήσεις. Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι πλέον εγκεκριμένο τόσο από το αρμόδιο συμβούλιο υπουργών, αλλά και τη Βουλή, όπως απαιτούσαν οι δανειστές.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου