Σάββατο 25 Ιουλίου 2015

Come-back των Αζέρων για ΔΕΣΦΑ

Αποτέλεσμα εικόνας για φυσικο αεριο
Τα πάντα θα κριθούν στην τιμή, αλλά όπως έχει φανεί από τις επαφές που έγιναν το τελευταίο διάστημα μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Aζέρων της Socar, ο ενεργειακός όμιλος του Αζερμπαϊτζάν, που έχει πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό πώλησης του ΔΕΣΦΑ, είναι ανοιχτός στο ενδεχόμενο αντί για 66% του μετοχικού κεφαλαίου, τελικώς να αποκτήσει το 49% της ελληνικής εταιρείας.

Η συζήτηση για τη μείωση του ποσοστού που θα αποκτηθεί από τους Αζέρους, μάλιστα, δεν προέκυψε μόνο εξαιτίας της θέσης της κυβέρνησης για τη μη παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου των δικτύων σε ιδιώτες επενδυτές. Έρχεται και ως αποτέλεσμα της ανάγκης να...
συμμορφωθεί η πλευρά των Αζέρων με το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ που θέτει συγκεκριμένους περιορισμούς για τη δραστηριοποίηση καθετοποιημένων ενεργειακών εταιρειών – και δη εκτός ΕΕ – στα δίκτυα.
Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Ότι και οι Βρυξέλλες δε βλέπουν με "κακό” μάτι μια τέτοια εξέλιξη. 
Έστω και εάν η πώληση του 49% είναι δεδομένο ότι θα φέρει μικρότερο έσοδο για το ταμείο του ΤΑΙΠΕΔ από τα 188εκ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί (τα υπόλοιπα 212 εκ. Ευρώ προβλεπόταν να κατευθυνθούν στα ΕΛΠΕ που πωλούσαν το 35% που επίσης κατείχαν στην εταιρεία).
Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, η πλευρά των Αζέρων θεωρεί δεδομένο ότι η προσφορά των 400 εκ. ευρώ δεν ισχύει και ότι θα υπάρξει νέα διαπραγμάτευση για το τίμημα της εξαγοράς, που θα συναρτηθεί και με τα δικαιώματα που θα έχουν ως νέοι μέτοχοι στο μάνατζμεντ, τις υποχρεώσεις για επενδύσεις, την απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων στα προβλεπόμενα έσοδα κλπ.
Τέλος σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, μία κρίσιμη εκκρεμότητα αναμένεται και εκείνη με τη σειρά της να διευθετηθεί. Ο λόγος για την επέκταση του SPA και της εγγυητικής, για τα οποία από τις πρώτες επαφές δε φαίνεται να υπάρχει κάποια αντίθεση από την πλευρά της Socar.
Στρατηγική επιλογή το LNG

Δεν είναι όμως μόνο η πώληση στην τρέχουσα ατζέντα του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος συνεχίζει να δρομολογεί την ανάπτυξη νέων έργων και επενδύσεων, γνωστών και λιγότερο γνωστών. Όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα που αφορά στην εισαγωγή του LNG στη ναυτιλία, που αποτελεί στρατηγική επιλογή για το διαχειριστή, έστω και εάν δεν περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, που κατά τα ειωθότα περιλαμβάνει πιο ώριμα. Αντίθετα τα έργα LNG περιλαμβάνονται στη μελέτη ανάπτυξη του συστήματος 2016- 2025, όπου υπάρχει ειδικό κεφάλαιο για τις μικρής κλίμακας εφαρμογές υγροποιημένου φυσικού αερίου και ειδικότερα:
- Στη δημιουργία σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων ΥΦΑ επί της Ρεβυθούσας, προκειμένου να τροφοδοτούνται οδικώς βιομηχανίες που δεν είναι συνδεδεμένες με το δίκτυο φυσικού αερίου.
- Στη δημιουργία υποδομής για την τροφοδότηση με καύσιμο ΥΦΑ, κατ’ αρχήν της ναυτιλίας και μετέπειτα παράκτιων περιοχών απομακρυσμένων από το ΕΣΦΑ.


ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου