Κυριακή 21 Ιουνίου 2015

Στη... ρουλέτα μιας γεώτρησης 350 εκατ. δολάρια


Πρόσφατα μέσω των επίσημων ανακοινώσεων που έγιναν από την πετρελαϊκή ENI γνωστοποιήθηκαν τα ποσά που έχει κοστίσει μέχρι στιγμής η εμπλοκή της ιταλικής εταιρείας στις έρευνες στην Κύπρο. Συγκεκριμένα τα μέχρι τώρα κόστη ξεπερνούν τα 350 εκ. δολάρια, τα οποία θα μετατραπούν σε ζημιές εφόσον τελικά δεν βρεθεί φυσικό αέριο στις μετέπειτα γεωτρήσεις. Σημειώνεται ότι όταν ξεκίνησαν οι...
γεωτρήσεις στην Κύπρο, όπου έχει ήδη εντοπιστεί το κοίτασμα της Αφροδίτης, οι πιθανότητες επιτυχίας μιας γεώτρησης είναι πολύ μεγαλύτερες από ό,τι σε μια περιοχή που είναι ανεξερεύνητη. Βεβαίως η προσπάθεια της Κύπρου ευνοήθηκε από το γεγονός ότι είχε ήδη βρεθεί στα γειτονικά χωρικά ύδατα του Ισραήλ αέριο, που η Noble Energy γνώριζε ότι επεκτείνεται και στην κυπριακή ΑΟΖ και για αυτό το λόγο κατέθεσε την προσφορά για το οικόπεδο 12.
Τώρα πόσες πιθανότητες επιτυχίας θα είχε μια γεώτρηση πχ νοτίως της Κρήτης; Με τα σημερινά δεδομένα οι πιθανότητες είναι κάτω του 10% - κάποιοι λένε ακόμη και κάτω από 5%.
Αυτά είναι λίγο πολύ τα νούμερα, οι πιθανότητες και τα ρίσκα που θα πρέπει να αναλάβει μια κρατική εταιρεία κατά το πρότυπο που έχει εξαγγείλει ο αρμόδιος υπουργός ΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνης, για συμμετοχή του δημοσίου στην έρευνα και εκμετάλλευση των πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Το ισχύον μοντέλο που θέλει να αλλάξει η κυβέρνηση είναι αυτό της παραχώρησης σε άλλες εταιρείες που αναλαμβάνουν τα ρίσκα και στη συνέχεια – εφόσον βρεθεί πετρέλαιο ή αέριο – πληρώνουν roylalties και φορολογία που αντιστοιχεί περίπου στο 45 με 50% του τζίρου τους.

Η κυβέρνηση πάντως φαίνεται να επιμένει στην άποψή της για αλλαγή του μοντέλου. Αυτό τουλάχιστον φάνηκε προ ημερών, όταν ο αρμόδιος γενικός γραμματέας ενέργειας Απ. Αλεξόπουλος, μιλώντας σε πετρελαϊκό συνέδριο επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να δημιουργήσει μια κρατική εταιρεία έρευνας και παραγωγής πετρελαίου, που θα συμμετάσχει στις έρευνες, συμμετέχοντας και στα επενδυτικά κόστη αλλά τα ρίσκα της γεώτρησης.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συχνή αναφορά κυβερνητικών στελεχών στην περίπτωση της νορβηγικής Statoil, η οποία είναι κρατική εταιρεία και εφαρμόζει το μοντέλο που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ θέλει να μεταφέρει και στην Ελλάδα. Βεβαίως η περίπτωση της Statoil πόρω απέχει από μια παραδοσιακή κρατική εταιρεία, αφού στο μετοχικό της κεφάλαιο εκτός από το νορβηγικό δημόσιο συμμετέχουν ιδιωτικά και τραπεζικά κεφάλαια, hedge funds και άλλοι εγχώριοι και διεθνείς θεσμικοί επενδυτές μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι Deutsche Bank, JP Morgan, New York Mellon, UBS, Blackrock κλπ. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της λειτουργίας της νορβηγικής εταιρείας είναι ότι λειτουργεί με απολύτως ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και πρόσφατα λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου ξεκίνησε να εφαρμόζει ένα πρόγραμμα περικοπής του κόστους της, που περιλάμβανε δεκάδες χιλιάδες απολύσεις.

Σε ό,τι αφορά τέλος το μεγάλο γύρο παραχωρήσεων, για τον οποίο η προθεσμία λήγει στα μέσα Ιουλίου, φαίνεται ότι οδηγείται σε αδιέξοδο αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον για συμμετοχή, με δεδομένες τις συνθήκες της διεθνούς αγοράς, τα ελληνικά προβλήματα αλλά και τις εξαγγελίες των αρμοδίων στελεχών της κυβέρνησης.


ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου