Κυριακή 22 Μαρτίου 2015

Κρίση διαρκείας για τα ελληνικά ναυπηγεία

Αποτέλεσμα εικόνας για Κρίση διαρκείας για τα ελληνικά ναυπηγεία
Η μη λειτουργία του εμπορικού τμήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η υπολειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σύρου και η απαξίωση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος έχουν μειώσει δραματικά το σύνολο των παραγωγικών, οικονομικών και εμπορικών δραστηριοτήτων στο χώρο. 

Εκτός από σταθερό φορολογικό σύστημα με μειωμένους φορολογικούς συντελεστές, οι γειτονικές χώρες διαθέτουν
σύστημα ενισχύσεων και επιχορηγήσεων για τις ντόπιες επιχειρήσεις. Αυτά, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος εργασίας και τις ασφαλιστικές εισφορές, δημιουργούν ένα επιχειρηματικό περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό, συγκρινόμενο με το ελληνικό. 

Στο Επιχειρηματικό Πάρκο Σχιστού Περάματος (ΒΙ.ΠΑΣ Α.Ε), που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις των τελευταίων ετών στην Αττική, ύψους 150 εκατ. ευρώ, έχουν εγκατασταθεί, από το 2005, 80 Βιομηχανικές Επιχειρήσεις. 

Όμως οι παθογένειες της τελευταίας δεκαετίας και η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει σε μαρασμό ολόκληρη την περιοχή. 

Αυτά τονίζει μεταξύ άλλων η διοίκηση της ΒΙ.ΠΑ.Σ. Α.Ε. που σημειώνει πως καταβάλλει προσπάθειες με κύριο στόχο την επανεκκίνηση και ανάπτυξη της Ναυπηγικής Βιομηχανίας. 

Ο κλάδος της Nαυπηγικής Bιομηχανίας και Nαυπηγοεπισκευής μπορεί να δημιουργήσει άμεσα χιλιάδες θέσεις εργασίας, τόσο στον κλάδο της βιομηχανίας, όσο και συμπληρωματικά στον τομέα της μεταποίησης και του εμπορίου. 

«Χρειάζεται όμως, προς τούτο, επανασχεδιασμός της όλης πολιτικής, εκσυγχρονισμός των υποδομών της Ζώνης Περάματος και φυσικά των δομών και του θεσμικού πλαισίου, που διέπει τη λειτουργία της Ζώνης». 

Η Διοίκηση της ΒΙ.ΠΑ.Σ Α.Ε. του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού ζητεί τη συνεργασία της Πολιτείας και των θεσμικών φορέων για την επίλυση των προβλημάτων του Κλάδου. 

Τα υπό κατάρρευση ναυπηγεία, η απουσία, τόσον πολιτικής προσέλκυσης πλοίων, όσον και ενιαίου φορέα ναυπηγικής βιομηχανίας και Nαυπηγοεπισκευής μαζί με την γραφειοκρατία, το υψηλό μη μισθολογικό κόστος και τον άνισο ανταγωνισμό από τις όμορες χώρες, αποτελούν τα κύρια εμπόδια επανεκκίνησης της οικονομίας στο ναυπηγοεπισκευαστικό χώρο σύμφωνα με το managenet του πάρκου Σχιστού. 

«Η κατάσταση που επικρατεί στα ναυπηγεία έχει οδηγήσει αρκετές δορυφορικές επιχειρήσεις σε κλείσιμο, ενώ όσες παραμένουν ανοιχτές αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Είναι επιτακτική ανάγκη η επαναλειτουργία του εμπορικού τμήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η εύρυθμη λειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σύρου καθώς και της ΝΑ.ΖΩ Περάματος» εκτιμούν στην ΒΙ.ΠΑ.Σ. Α.Ε. 

Όπως αναφέρουν όμως και «η αναποφασιστικότητα που υπάρχει, όσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση ή μη του ΟΛΠ, σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και συμβάλλει στην ύπαρξη κλίματος αβεβαιότητας και ανασφάλειας για τις επιχειρήσεις. Ο ΟΛΠ δρα μονοπωλιακά και έχει υψηλά τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, χωρίς κατάλληλες εγκαταστάσεις και υποδομές» σημειώνουν. 

Τούτο «επηρεάζει αρνητικά την προσέλκυση των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά για εργασίες Ναυπηγοεπισκευής καθώς δεν μερίμνησε να εγκαταστήσει νέες δεξαμενές, σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς, ενώ οι υπάρχουσες είναι πεπαλαιομένες και δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή ζήτηση». 

«Επειδή αποκλειστικό έσοδο του ΟΛΠ είναι τα τέλη θα έπρεπε να εφαρμόζει μια τεκμηριωμένη, ανταποδοτική και παράλληλα αναπτυξιακή πολιτική με σκοπό την τόνωση του ανταγωνισμού εντός του λιμένα» συνεχίσει η ΒΙ.ΠΑ.Σ. Α.Ε. εκτιμώντας πως «η επιβολή τελών χωρίς τεκμηριωμένη μελέτη ανταποδοτικότητας είναι αντιπαραγωγική» και αναφέρει ως παραδείγματα τα υγρά και στερεά απόβλητα, τα σκουπίδια, τους δεξαμενισμούς πλοίων κλπ. 

«Πιστεύουμε πως, η εξασφάλιση όρων ελεύθερου ανταγωνισμού, με την εκχώρηση δραστηριοτήτων του λιμανιού στην ελεύθερη αγορά, μπορεί να συντελέσει στον εξορθολογισμό του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών, κάνοντας το λιμάνι του Πειραιά πιο ανταγωνιστικό». 

Πολλά όμως από τα δεινά αποδίδονται και στην γραφειοκρατία: «Καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες για έκδοση απαραίτητων εγγράφων (π.χ. έκδοση αδειών) δημιουργούν πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία της επισκευής του πλοίου. Είναι γεγονός πως έχουν γίνει προσπάθειες για να μειωθεί η γραφειοκρατία και παρόλο που έχουμε επιτύχει κάποιες αλλαγές, αυτή παραμένει. Για παράδειγμα η διαδικασία έκδοσης άδειας επισκευής επί του πλοίου, είτε αυτό βρίσκεται στη ράδα, είτε είναι στο λιμάνι, απαιτεί απασχόληση μιας ολόκληρης μέρας για σφραγίδες-υπογραφές- αιτήσεις κλπ, ενώ οι επιχειρήσεις, που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, σύμφωνα με το νόμο, θα μπορούσαν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση της άδειας επισκευής». 

Πρόβλημα ανταγωνιστικότητας όμως εντοπίζει η ΒΙ.ΠΑ.Σ. Α.Ε. και στο μισθολογικό: «Οι μεγάλες επιβαρύνσεις μισθολογικού κόστους, που προέκυψαν από υπογραφές Τ.Σ.Σ.Ε (Τοπική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας) τα προηγούμενα χρόνια, και οι υπερβολικές ασφαλιστικές εισφορές, αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στη λειτουργία μιας επιχείρησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος των ασφαλιστικών εισφορών στην Ελλάδα είναι διπλάσιος από τον μέσο όρο της Ευρώπης» σημειώνουν οι εργοδότες προσθέτοντας ότι «πρέπει να γίνει κατανοητό ότι με υψηλό μη μισθολογικό κόστος και με μη σταθερό φορολογικό σύστημα δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τις επιχειρήσεις των γειτονικών χωρών». Το management του Σχιστού πάντως δηλώνει «υπέρ της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των Κλαδικών αυτής και την διατήρηση σύναψης επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων στις οποίες ο κατώτατος μισθός θα είναι αυτός που θα ορίζεται από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας». 

Η πρόταση των εκπροσώπων των ομίλων του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού Περάματος για την εξυγίανση και ανάπτυξη της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην χώρα συνοψίζεται σε πρώτη φάση «στη δημιουργία μίας πρότυπης και ανταγωνιστικής Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνη στο Πέραμα, περιλαμβανομένου του Μώλου Δραπετσώνας-Γ1». Κρίνεται δε, πραγματοποιήσιμη εφ΄ όσον: «Θεσπιστεί ένα σύγχρονο, ξεκάθαρο και ασφαλές πλαίσιο λειτουργίας υποχρεωτικό για όλους τους χρήστες, βελτιωθούν, αναβαθμιστούν και ανανεωθούν οι υλικοτεχνικές υποδομές (π.χ. δεξαμενές τύπου Panamax) και ανασυγκροτηθούν όλες οι παρεχόμενες υπηρεσίες ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα, και οργανωθεί σύγχρονο marketing με στόχο την προσέλκυση πελατών». 

«Εμείς ως Χρήστες δεν έχουμε καμία αντίρρηση στην ιδιωτικοποίηση εφόσον εξασφαλιστεί αμετάκλητα η χρήση των συγκεκριμένων χώρων (Πέραμα, Μώλου Δραπετσώνα-Γ1) ως Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και δέσμευσης για επενδύσεις. Παράλληλα έχουμε εκφράσει το ενδιαφέρον μας να συμμετέχουμε σε διαδικασίες παραχώρησης των συγκεκριμένων χώρων εφόσον κάτι τέτοιο αποφασιστεί» προσθέτουν. 

Παράλληλα όμως θεωρούν «ατυχή» τον χειρισμό του θέματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τις ελληνικές κυβερνήσεις αφού «έχει οδηγήσει τα ΕΝΑΕ σε αδιέξοδο». Ω η πλέον πρόσφορη πρόταση κρίνεται «ο διαχωρισμός του Εμπορικού Τμήματος και η εκποίηση αυτού όπως νομικά προβλέπεται με την υποχρέωση του νέου Ιδιωτικού Φορέα Διαχείρισης να διατηρήσει την δραστηριότητα της Ναυπηγοεπισκευής συνεργαζόμενος με τις ιδιωτικές Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις της περιοχής». 

Όσον αφορά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, «η συνεχιζόμενη δυσάρεστη κατάσταση της υπολειτουργίας τους πρέπει να λάβει τέλος. Η εξυγίανση των Ναυπηγείων αυτών όπως και του Σκαραμαγκά είναι απαραίτητη, διότι έχουν τις δυνατότητες για Ναυπηγοεπισκευαστικές και Ναυπηγικές δραστηριότητες. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν τις υποδομές να οριοθετήσουν σε ξεχωριστή έκταση την Ναυπηγική και την Ναυπηγοεπισκευαστική Δραστηριότητα». 

Για τη σωστή λειτουργία του κλάδου, και εφόσον αυτός επαναλειτουργήσει σε σωστές βάσεις «κρίνουμε απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας Φορέας Ναυπηγοεπισκευαστικής Πολιτικής υπεύθυνος για την χάραξη και τον συντονισμό εθνικής ναυπηγοεπισκευαστικής πολιτικής, την συστημική ανάλυση και ανάδειξη των θεμάτων του κλάδου και την επεξεργασία προτάσεων για την ανάπτυξη του Κλάδου, την αντιμετώπιση των προβλημάτων του, την συμμετοχή σε διαβουλεύσεις και διεργασίες που γίνονται σε Εθνικό και Κοινοτικό ή άλλο επίπεδο, την προβολή στο εξωτερικό του Ελληνικού Ναυπηγικού και Ναυπηγοεπισκευαστικού Τομέα (ενημέρωση προξενείων κλπ.), την διοργάνωση ημερίδων για την ενημέρωση επιχειρήσεων και εργαζομένων επί θεμάτων του Κλάδου και την οριοθέτηση και χωροθέτηση ολοκλήρου της Ναυπηγοεπισκευαστικής περιοχής, ένταξή της στις διατάξεις περί Βιομηχανικών περιοχών σύμφωνα με το Ν. 3982/11» καταλήγει η παρέμβαση της διοίκησης του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού Περάματος.


ΠΗΓΗ.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου