Δεν αλλάζουν τελικά οι όροι του μεγάλου γύρου παραχωρήσεων για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στα 20 θαλάσσια οικόπεδα του Ιουνίου και νοτίως της Κρήτης, παρά το υπουργείο κρατά το ίδιο μοντέλο, δίνοντας απλά παράταση δύο μηνών.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θα έχουν...
προθεσμία για να καταθέσουν τις προσφορές τους, στα μέσα Ιουλίου αντί για τα μέσα Μαΐου, κίνηση με την οποία το υπουργείο ελπίζει σε σταθεροποίηση των τιμών πετρελαίου και άρα σε μεγαλύτερη συμμετοχή εταιρειών στο διαγωνισμό, αφού θα έχει προηγηθεί η απόφαση του ΟΠΕΚ τον Ιούνιο σχετικά με το αν θα μειώσει ή θα διατηρήσει σταθερή την παραγωγή του.
Η σχετική απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί και επίσημα σήμερα από το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Όσο για τον ίδιο τον Π. Λαφαζάνη, θα μεταφέρει τη δέσμευση πως δεν αλλάζουν οι όροι, τόσο στον Ρώσο υπουργό Ενέργειας Α. Νόβακ όσο και στον Α. Μίλερ της Gazprom, με τους οποίους συναντάται σήμερα στη Μόσχα, απευθύνοντας μεταξύ των άλλων πρόσκληση σε ρωσικές εταιρείες να συμμετάσχουν στον ελληνικό διαγωνισμό.
Τι συνέβη λοιπόν και άλλαξε γνώμη η κυβέρνηση; Υπενθυμίζουμε ότι προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ταχθεί υπέρ ενός νέου μοντέλου για τις έρευνες υδρογονανθράκων, όπου η κυριότητα των κοιτασμάτων θα ανοίκει στο κράτος και ο επενδυτής θα λειτουργεί σαν εργολάβος, κάτω από τις εντολές του Δημοσίου. Το μοντέλο αυτό απέχει πολύ από το σημερινό, όπου ο ανάδοχος είναι και ο κύριος του κοιτάσματος.
Πως πείσθηκε
Τελικά ο Π. Λαφαζάνης πείσθηκε από τους υπηρεσιακούς του υπουργείου ότι δεν βγαίνουν οι χρόνοι για να αλλάξει εγκαίρως το θεσμικό πλαίσιο, και ότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε τουλάχιστον 6 με 8 μήνες, οπότε θα έπρεπε να ακυρωθεί ο τρέχων διαγωνισμός, που σημαίνει ότι θα πήγαινε πολύ πίσω κάθε προσπάθεια αποκατάστασης της επενδυτικής εμπιστοσύνης γύρω από τους υδρογονάνθρακες (και όχι μόνο).
"Ζύγισε" επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός στην απόφασή του, το γεγονός ότι παραμένει ζωηρό το ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διαγωνισμό κάποιων ξένων εταιρειών, που το τελευταίο διάστημα έχουν επανακάμψει, ζητώντας πληροφορίες για τις ακριβείς πρόθέσεις της κυβέρνησης.
Στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν ως "στροφή στο ρεαλισμό" την απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου, αφού οποιαδήποτε άλλη απόφαση θα σήμαινε ότι ο διαγωνισμός πρέπει να επαναπροκηρυχθεί, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αξιοπιστία της χώρας.
Το άλλο μοντέλο
Υπενθυμίζουμε ότι προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προτείνει να τροποποιήσει άμεσα τον νόμο 4001/2011 για τις έρευνες υδρογονανθράκων πριν επαναπροκηρύξει τους διαγωνισμούς. Η τροποποίηση θα εστιαζόταν στο είδος των συμβάσεων με τους αναδόχους, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ τασσόταν υπέρ της σύναψης "Συμβάσεων Διανομής της Παραγωγής” στις οποίες η κυριότητα των υδρογονανθράκων ανήκει στο κράτος και ο μισθωτής λειτουργεί σαν εργολάβος κάτω από τις εντολές του Δημοσίου. Με το συγκεκριμένο μοντέλο που ευαγγελιζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ, το Δημόσιο συμμετέχει στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα και επιπλέον έχει συμμετοχή στη διανομή της παραγωγής.
Και το σημερινό
Όσο για το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, προβλέπει “Συμβάσεις Μίσθωσης” στις οποίες ο ανάδοχος (μισθωτής) είναι ο κύριος του κοιτάσματος. Στις συμβάσεις που έχουν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων στο πλαίσιο των διαγωνισμών περιγράφονται οι υποχρεώσεις κατά τη φάση έρευνας και εκμετάλλευσης του κοιτάσματος, προκαθορίζονται σταθεροί φορολογικοί συντελεστές και προβλέπεται η πληρωμή δικαιωμάτων στο Δημόσιο είτε με τη μορφή royalties, είτε με τη μορφή μετρητών, είτε με τη μορφή πετρελαίου ή φυσικού αερίου.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου