Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2014

Ώρα για αλλαγές στην πολιτική των καυσίμων


Οι εξελίξεις στην αγορά καυσίμων, τα τελευταία χρόνια, επιβεβαίωσαν, με τον χειρότερο τρόπο, την αποτυχία των κυβερνητικών πολιτικών που εφαρμόστηκαν με απαίτηση της τρόικας.
Η πολιτική αυθαίρετων αυξήσεων στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ) με σκοπό την εύκολη είσπραξη εσόδων από τους καταναλωτές, στην αρχή φάνηκε «καλή ιδέα» αλλά στην πράξη αποδείχτηκε καταστροφική. Η κατανάλωση έπεσε σε όλα τα είδη καυσίμων, οι εισπράξεις φόρων δεν ήταν αυτές που υπολογίζονταν με αποτέλεσμα νέες αυξήσεις, τα κόστη μεταφέρθηκαν στους καταναλωτές και στην παραγωγή και το περιβάλλον επιβαρύνθηκε από την αλλαγή καυσίμων, ιδίως για θέρμανση.
Παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις της ΟΒΕ ότι η πολιτική αυτή είναι αδιέξοδη, η κυβέρνηση αρνήθηκε να κατευθυνθεί σε παραγωγικές λύσεις για την άντληση φόρων, εμμένοντας στην δυσμενή, σε βάρος της αγοράς, ανακατανομής του εισοδήματος μέσω της φορολογίας.
Το πλέον τρανταχτό παράδειγμα αποτυχίας αυτής της πολιτικής ήταν η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο Πετρέλαιο θέρμανσης. Ο ΕΦΚ αυξήθηκε από τον Απρίλιο του 2010 μέχρι τον Οκτώβριο του 2012 από 21 ευρώ το χιλιόλιτρο στα 330 ευρώ (με ενδιάμεση αύξηση στα 61 ευρώ το 2011), ήτοι κατά 1471,42%! Η αύξηση αυτή, συμπαρέσυρε και ανάλογη αύξηση του ΦΠΑ η οποία, και με την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από 21% σε 23%, μεταφράστηκε σε 71,50 ευρώ, επί πλέον, στο χιλιόλιτρο. συνολικά για κάθε 1.000 λίτρα η επιπλέον επιβάρυνση ανήλθε στα 380,50 ευρώ και σε σχέση με το 2010 σημαίνει ποσοστιαία αύξηση ΦΌΡΩΝ (ΕΦΚ και ΦΠΑ) κατά 1.480,70%!
Το αποτέλεσμα αυτής της αύξησης ήταν η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κατά 70%. Εκατομμύρια πολίτες πάγωσαν και εξακολουθούν να παγώνουν κυριολεκτικά, κάθε χειμώνα. Τα έσοδα που περίμενε το κράτος, δεν εισπράχθηκαν αλλά, παρόλα αυτά, η εμμονή της κυβέρνησης, σε ένα αποτυχημένο μέτρο, ήταν παράδειγμα προς αποφυγή για κάθε κυβέρνηση.
Παράλληλα σημειώθηκαν και τραγικά γεγονότα όπως ο θάνατος πολιτών από χρήση καυσίμων που παρήγαγαν δηλητηριώδη αέρια, ενώ το περιβάλλον γνώρισε απίστευτη επιβάρυνση από την ανεξέλεγκτη ξύλευση δασών και καύση ακατάλληλων υλικών.
Θα θυμίσουμε ότι το κύριο επιχείρημα της κυβέρνησης για την επιβολή αυξημένου ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν η εξίσωση των φόρων με το πετρέλαιο κίνησης για την πάταξη του λαθρεμπορίου! Πρακτικά βέβαια η πάταξη αυτή ποτέ δεν επιτεύχθηκε αλλά η κυβέρνηση συνέχισε να επιμένει στο παραπειστικό επιχείρημα.
Στο μεταξύ επιβλήθηκε η εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών, ακριβώς για την πάταξη του λαθρεμπορίου. Η εγκατάσταση αυτή, ακύρωσε στην κυριολεξία κάθε επιχείρημα διατήρησης της εξίσωσης του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Με τα συστήματα αυτά, ούτε σταγόνα δεν μπορεί να διακινηθεί χωρίς να καταγραφεί. Συνεπώς, δεν υπάρχει λόγος διατήρησης υψηλού ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου. Αν μάλιστα εγκατασταθεί το σύστημα και στα διυλιστήρια, στις εταιρείες, στα σλέπια μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου και στα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες, δεν υπάρχει περίπτωση λαθρεμπορίου ούτε από παράλληλα παράνομα δίκτυα διανομής που δεν περνάνε μέσα από τα συστήματα εισροών – εκροών.
Είναι λοιπόν καιρός η κυβέρνηση να αναγνωρίσει το λάθος μέτρο, να επαναφέρει τον ΕΦΚ στον χαμηλό συντελεστή και σε αυτή την κρίσιμη φάση να δώσει για νοικοκυριά και επιχειρήσεις μια ώθηση στη βελτίωση της ζωής και της παραγωγής.
Παράλληλα με την μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, είναι απαραίτητο να καταργηθεί το σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ στο οποίο καταγράφεται κάθε συναλλαγή στο πετρέλαιο θέρμανσης, επιβαρύνοντας τους βενζινοπώλες με απίστευτη και εντελώς άχρηστη γραφειοκρατία και πρόστιμα, με υποτιθέμενο στόχο, και εδώ, την πάταξη του λαθρεμπορίου. Με τα συστήματα εισροών – εκροών αυτό το σύστημα γίνεται παντελώς άχρηστο. Όσο για το επιχείρημα της καταγραφής των αγορών για να δίνεται επίδομα θέρμανσης, σήμερα, με την πλήρη καταγραφή εισοδημάτων και περιουσίας από τις νέες φορολογικές διατάξεις, δεν υπάρχει λόγος να ψάχνουν στο ΗΦΑΙΣΤΟ τους δικαιούχους του επιδόματος.
Ο κλάδος των βενζινοπωλών, αναμένει από την κυβέρνηση να δει το πρόβλημα και τώρα, που οι εκλογές πέρασαν και έχουμε χρόνο μπροστά μας, να δρομολογήσει αλλαγές με γενναίες μειώσεις όλων των ΕΦΚ των καυσίμων με κέντρο τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, στον παλιό χαμηλό συντελεστή των 21 ευρώ το χιλιόλιτρο, ώστε τον ερχόμενο χειμώνα να έχουν οι καταναλωτές, φθηνή, καλή και ασφαλή θέρμανση.
* του Μιχάλη Μεταξά Aντιπροέδρου της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος & Αντιπροέδρου του Σωματείου Βενζινοπωλών Νομού Καβάλας
(proininews.gr)


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου