Ένα από τα ακριβότερα και σημαντικότερα έργα υποδομών αγωγών φυσικού αερίου της Gazprom (ο αγωγός προς την Ευρώπη, μέσω των Βαλκανίων, South Stream) για το οποίο υπήρχε φόβος ότι θα ανασταλεί εξαιτίας των γεγονότων στην Ουκρανία, σπεύδει να στηρίξει η Αυστρία.
Οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή του μνημονίου του φυσικού αερίου μεταξύ της αυστριακής εταιρίας πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV και της Gazprom, διήρκεσαν σχεδόν επτά χρόνια.
Η Αυστρία θα λάβει ως αντάλλαγμα τη δυνατότητα να μεταφέρει το δικό της αέριο που θα εξορύσσεται από τη Μαύρη θάλασσα, μέσω του μελλοντικού αγωγού της Gazprom.
Κατ’ αυτό τον τρόπο, οι αντίπαλοι του «Νότιου Ρεύματος» χάνουν ένα ισχυρό επιχείρημα που διέθεταν, μιας και η Gazprom πλέον δεν θα μπορεί να αποκαλείται ως μονοπωλιακός ιδιοκτήτης της γραμμής μεταφοράς φυσικού αερίου.
Εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία, η ΕΕ κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παγώσει τις διαπραγματεύσεις σχετικά με τον South Stream.
Βασική ένσταση της Κομισιόν, την οποία απηύθυνε προς την Gazprom, ήταν η αναντιστοιχία του σχεδίου South Stream με τους κανόνες του Γ΄ ενεργειακού πακέτου.
Όπως αναφέρει η αναλύτρια της εταιρίας επενδύσεων και εμπορικών συναλλαγών «Alpari», Άννα Κοκάρεβα, «σύμφωνα με το συγκεκριμένο πακέτο, το 50% της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού πρέπει να παραχωρηθεί σε εναλλακτικούς προμηθευτές.
Ως εκ τούτου, όλα εξαρτώνται από τον όγκο του αερίου που θα μεταφέρει η Αυστρία από τη Μαύρη θάλασσα. Βέβαια, είναι απίθανο αυτό να είναι αμέσως το 50% της συνολικής μεταφορικής ισχύος, κάτι που σημαίνει ότι η απαίτηση θα παραμείνει ανικανοποίητη και αυτή η αιτία θα δώσει την αφορμή για συνέχιση της πίεσης προς τη Gazprom και τη Ρωσία».
Το μνημόνιο που υπογράφηκε στις 29 Απριλίου, μεταξύ της αυστριακής εταιρίας πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV και της Gazprom, για την κατασκευή διακλάδωσης του South Stream στην Αυστρία, θα επιτρέψει στη Gazprom να συνεχίσει τις εργασίες του προγράμματος.
Η OMV, σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τον South Stream για προμήθειες φυσικού αερίου από το κοίτασμα της Μαύρης θάλασσας «Domino 1», όπου η εταιρία μαζί με την ExxonMobil ανακάλυψε σημαντικά αποθέματα.
Σύμβουλος, ο οποίος εργάζεται και με τις δυο εταιρίες, αναφέρει ότι «η OMV επιθυμεί να αποκτήσει πρόσβαση στον South Stream για τη μεταφορά δικού της αερίου από τη Μαύρη θάλασσα στην Ευρώπη, ενώ ο South Stream έχει ανάγκη να χορηγήσει πρόσβαση σε τρίτη πλευρά ώστε να τηρήσει τους κανόνες της ΕΕ».
Ως το 2020 η OMV σκοπεύει να εξορύσσει από τη Μ. θάλασσα και το κοίτασμα «Domino 1» αρκετό αέριο για την ικανοποίηση του 70% των ετήσιων αναγκών της Αυστρίας. Και η μεταφορά μέσω του South Stream θα είναι η οικονομικότερη και πιο προσιτή επιλογή, θεωρούν κύκλοι του κλάδου.
Το Reuters επικαλείται δήλωση του γενικού διευθυντή της OMV, Γκέρχαρντ Ρόις, σύμφωνα με τον οποίο η συνεργασία της εταιρίας του με τη Gazprom που διαρκεί εδώ και 50 χρόνια, συνέβαλλε στην επιτυχία αυτού του εγχειρήματος που θα βοηθήσει στη διαφοροποίηση των δρομολογίων μεταφοράς ενεργειακών πόρων στην Ευρώπη.
Στη Gazprom ανέφεραν ότι η πρόταση των Αυστριακών ήρθε πάνω στην ώρα. Όπως δήλωσε στο Reuters πηγή από την εταιρία, «ήταν μια αληθινή έκπληξη για μας, επειδή οι διαπραγματεύσεις για τον South Stream ουσιαστικά είχαν σταματήσει. Τότε ακριβώς ήρθαν οι Αυστριακοί και είπαν ότι θέλουν να επιστρέψουν στο πρόγραμμα. Για εμάς αυτό ήρθε ακριβώς στην κατάλληλη στιγμή, επειδή εκμεταλλευτήκαμε αυτή τη δυνατότητα και φτάσαμε σε συμφωνία μέσα σε λίγες εβδομάδες».
Ο εκ των κορυφαίων αναλυτών του διεθνούς ομίλου εταιριών στις αγορές εναλλακτικών επενδύσεων Wild Bear Capital, Βίκτορ Νεουστρόεφ, αναφέρει,
«τη στιγμή που η Ευρώπη προσπαθεί να μειώσει την εξάρτηση από τη Ρωσία σε φυσικό αέριο, οι ενέργειες στις οποίες προβαίνει τώρα η Αυστρία μπορούν να αξιολογηθούν διττά. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότερες χώρες θα σταθούν στο πλευρό της Αυστρίας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα μπορέσει να φέρει αντιρρήσεις κατά του σχεδίου αυτού. Οι ενστάσεις θα έχουν κυρίως τυπικό χαρακτήρα, ενώ οικονομικοί λόγοι μη χρήσης του South Stream δεν υφίστανται».
Πηγή: Независимая газета (Nezavisimaya Gazeta)
ΠΗΓΗ: defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου