Τρίτη, 8 Μαΐου 2018

O άγνωστος μπαλαντέρ

Από το euro2day.gr
Ηταν ένας από τους λόγους που η ύφεση της ελληνικής οικονομίας ήταν πιο ήπια. Όμως, όλα δείχνουν ότι φέτος θα είναι διαφορετικά. Οι «χαμηλές τιμές του πετρελαίου θεραπεύουν τις χαμηλές τιμές» λένε.

Για χώρες, όπως η Ελλάδα, που εισάγουν πετρέλαιο, η μείωση της διεθνούς τιμής του είναι ευλογία.

Ιδίως αν η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου δεν βοηθά στην..
απορρόφηση της αύξησης της τιμής του μαύρου χρυσού σε ευρώ.

Κι αυτό γιατί η χαμηλότερη τιμή ενισχύει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και μειώνει το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου, δίνοντας ώθηση στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ).

Όμως, τα πράγματα συνεχίζουν να μην πηγαίνουν κατ’ ευχήν.

Η τιμή του μπρεντ, η οποία ξεπέρασε για πρώτη φορά το φράγμα των 70 δολαρίων το βαρέλι στις 11 Ιανουαρίου,  βρέθηκε χθες πάνω από τα 76 δολάρια ενώ η αντίστοιχη του αμερικανικού αργού, τα 70 δολάρια.

Οι τιμές έχουν επιστρέψει στα τέλη του 2014, δικαιώνοντας σε μεγάλο βαθμό την απόφαση του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας να περιορίσουν την παραγωγή τους από τον Ιανουάριο του 2017, για να μειώσουν τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου.

Επρόκειτο για αντιστροφή της προηγούμενης πολιτικής τους, που είχε στόχο την αύξηση της παραγωγής για να μειώσουν τις τιμές, καθιστώντας μη κερδοφόρα και υπονομεύοντας την παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου στη Βόρειο Αμερική.

Φυσικά, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου συνδέεται επίσης με την αύξηση της ζήτησης λόγω του ισχυρότερου ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης.

Με τις τιμές στα 70 ευρώ και άνω, είναι πλέον σαφές ότι οι επενδύσεις σε σχιστολιθικό πετρέλαιο στις ΗΠΑ είναι πιο ελκυστικές ενώ η παραγωγή του είναι κερδοφόρα. Οι εκτιμήσεις θέλουν η ημερήσια παραγωγή πετρελαίου στις ΗΠΑ να ξεπεράσει τα 10 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2018, περίπου 1 εκατ. βαρέλια περισσότερα από το 2017.

Όμως, υπάρχουν διαφορές απόψεων σχετικά με τη βιωσιμότητα της αύξησης της αμερικανικής παραγωγής. Κι αυτό γιατί το μεγαλύτερο κομμάτι της αύξησης έχει τη μορφή ελαφρών υδρογονανθράκων που περιλαμβάνουν προπάνιο και βουτάνιο όταν διυλίζονται. Τα τελευταία είναι λιγότερο χρήσιμα στα διυλιστήρια από τη βενζίνη και το ντίζελ.

Επιπλέον, υπάρχουν ερωτήματα για τη δυνατότητα και την ταχύτητα με την οποία η αμερικανική παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου μπορεί να ανταποκριθεί στην αύξηση των διεθνών τιμών.

Όμως, στη σημερινή συγκυρία, πέραν της ζήτησης και προσφοράς, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου ενσωματώνει ένα ασφάλιστρο κινδύνου (risk premium) για τη Μέση Ανατολή καθώς όλοι περιμένουν την απόφαση των ΗΠΑ για την επιβολή ή μη κυρώσεων στο Ιράν.

Το risk premium εκτιμάται κοντά στα 7 δολάρια το βαρέλι και θα μπορούσε να φθάσει ή και να ξεπεράσει τα 10 δολάρια, αν οι σχέσεις Ιράν-Σαουδικής Αραβίας επιδεινωθούν περαιτέρω.

Και φυσικά, υπάρχει η συνεχής επιδείνωση της πετρελαιοπαραγωγής στη Βενεζουέλα. Η τελευταία παράγει τόσο πετρέλαιο όσο στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Ετσι, λοιπόν, που διαμορφώνεται η κατάσταση στη διεθνή αγορά, το πετρέλαιο θα μπορούσε να είναι ο άγνωστος μπαλαντέρ στην πορεία της ελληνικής και άλλων οικονομιών που εισάγουν τον μαύρο χρυσό.

Dr Money

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου